Pomorskie – Zamek w Malborku

Nie wiem gdzie musiałby się chować ktoś, kto by nie słyszał o zamku w Malborku. Walą do niego tłumy. Podobno tylko 69% zwiedzających to Polacy, a rocznie odwiedza go ok 450 tysięcy osób. Robi wrażenie prawda? Ponadto nie raz, nie dwa był wykorzystywany do zdjęć filmowych, między innymi nagrywano w nim Wiedźmina.

Zamek jest ogromny. Niezliczona ilość komnat, korytarzy… Niezliczona przeze mnie. :P

Nie chcę opowiadać o nim zbyt wiele, bo w moim odczuciu nie ma to większego sensu jak na tak popularną atrakcję. Byłam już w tak wielu zamkach i zamczyskach, że próg zapotrzebowania mi rośnie. Dlatego opowiem Ci o moich odczuciach.

Oprócz wielkości i nakładu pracy jaki kosztowało postawienie go do stanu obecnego nie robi na mnie wrażenia. Ja rozumiem, że jest to muzeum, ale wystawa jakiejś tam porcelany i bursztynu do mnie nie przemawia. Brakuje mi miejsc, gdzie zwiedzający może wejść w interakcję z eksponatem. Ta, dyby i wykuwanie monet. No to jest troszkę za mało. Przydałoby się wcielić jakieś odtwórstwo historyczne. Aż szkoda chodzić po komnatach i patrzeć na ochronę (kustoszy?) w granatowych uniformach pilnujących wystawy. Tak właściwie dopóki nie są tam organizowane imprezy masowe to zwiedzanie nie sprawia większej przyjemności. Oczywiście przewodnicy pięknie opowiadają o tym co mają, na każde pytanie odpowiedzą, ale dla takich „wyjadaczy” jak ja nie ma już nic co zrobiło by efekt wow. A czasem taki efekt można uzyskać na prawdę nie wielkim kosztem. Na ten przykład w Kiesi (Cēsis) na Łotwie jest bardzo mały (przynajmniej w porównaniu do Malborka) gotycki zamek. Prace konserwatorskie utrzymują tam zamek w stanie ruinowatym (nie ma takiego słowa – ha!), no z zewnątrz zamek wygląda na popadający w ruinę. W sumie w wewnątrz również. Brak tam jakiejkolwiek wystawy. Brak też oświetlenia. Dostajesz świeczkę w latarence i dawaj – zwiedzaj.  Chwyciło to za serce. A koszt niewielki.

Podsumowując. Zamek w Malborku na pewno warto odwiedzić. Ale jeśli jesteś osobą polującą na smaczki to nie znajdziesz tam prawdopodobnie nic innowacyjnego. A szkoda…

malbork_zamek_zblizenie

Zdjęcie zaczerpnięte z Wikipedii

Bilety w cenach od 0 zł (dla dzieci do 7 lat) do 39,50 zł normalny.

Skomentuj

